امروز : دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/01/30

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

1:59 PM 1402/12/27 تعداد بازدید: 91
نگاهي به بازار رنگين تكثير و پرورش ماهيان زينتي

به گزارش روابط عمومي اداره كل شيلات استان: به نقل از مهندس صحرايي مدير كل شيلات استان، بازار داخلي عرضه ماهيان زينتي استان كرمانشاه بويژه در ماه هاي پاياني و روزهاي پاياني سال رونقي دو چندان دارد. مردم ماهي قرمز سفره هفت سين را نشانه زندگي و موفقيت و رنگ قرمز آن را نيز در سفره هفت سين سمبل مهرباني، پيروزي و معيشت و بركت مي دانند،  در سال هاي اخير حتي از ماهي فايتر ، كالر و بارب هاي رنگي براي تزيين سفره هفت سين خود استفاده مي نمايند. ماهي قرمز با نام علمي carassius auratus auratus كه با نام هاي ماهي قرمز، ماهي حوض و ماهي گلي نيز خوانده مي شود، گونه اي است از خانواده كپور ماهيان كه اين روزها گونه غالب و پر فروش را در بين ساير گونه هاي ماهيان زينتي به خود اختصاص مي دهد. حدود سه ميليون قطعه از اين گونه ماهي از استان هاي گيلان و مازندران وارد استان و در حال توزيع  مي باشد.  تكثير و پرورش كاراسيوس ائوراتوس در استخرهاي خاكي امكان پذير است، لذا اداره كل شيلات استان در نظر دارد به خاطر كاهش استرس ماهي در حين حمل و نقل و تلفات ماهي به خاطر نگهداري در شرايط نامناسب پروژه كشت اين ماهي در استخرهاي خاكي و محصور را در سال آينده پيگيري نمايد تا  نياز بازار استان تامين گردد.
وي اظهار نمود: توليدكنندگان ماهيان زينتي استان تلاش مي نمايند ماهي زينتي درخواستي مردم را با بهترين كيفيت و سلامت به دست آنها برسانند. خريدار نيز موظف است شرايط بهداشتي زندگي ماهي خود را فراهم نمايد تا سلامتي و زندگي اين ماهيان تضمين گردد.  ماهي قرمز سالم بايد داراي پولك‌هاي  سالم، رديف و فاقد هر گونه زدگي و زخم يا مناطقي عاري از پولك بر روي پوست خود باشد و داراي تحرك مناسبي بوده و شناي طبيعي و باله‌هاي شناي ماهي بايد قائم بوده و تحرك داشته باشد.
  همچنين مهندس صحرايي بيان داشت: در راستاي جلوگيري از انتقال بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان، توصيه مي شود شهروندان ماهي قرمز عيد را تنها از مراكز مجاز فروش ماهي‌هاي زيتني خريداري كنند.  در رابطه با توصيه‌هاي بهداشتي نگه‌داري ماهي قرمز بهترين كار آن است كه  پس از انتقال ماهي به منزل، بلافاصله نسبت به تعويض آب اقدام كرده و ماهي‌ها به ظروف از قبل آماده شده، منتقل شوند. دست زدن به ماهي قرمز مي‌تواند براي ماهي خطرناك باشد، زيرا مي‌تواند باعث آسيب ديدن يا برداشته شدن پوشش محافظتي نازك ماهي شود و مي‌تواند پوست ماهي را در معرض آلودگي قرار دهد.  ظرف نگه‌داري ماهي قرمز بايد براي تبادل اكسيژن با محيط، دهانه بازي داشته باشد. رعايت نكاتي مانند استفاده از دستكش و شست‌وشوي دست‌ها با آب و صابون بعد از تماس با ماهي‌ها، شست‌وشو و ضدعفوني ظرف نگه‌داري ماهي با نمك طعام ۳ درصد به صورت دوره‌اي، تعويض آب ظرف نگهداري ماهي هر بار ۲۵ درصد كل آب و پرهيز از تعويض يكباره آب از جمله توصيه‌هاي بهداشتي نگه‌داري ماهي قرمز است. بايست خاطرنشان كرد بهترين دماي نگه‌داري ماهي نيز ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتي‌گراد است.  ماهي‌هاي بيمار بايد از ماهي‌هاي سالم جدا شده و آب بهداشتي سالم و كافي براي هر قطعه تامين گردد.
توصيه: فرهنگ رايج همشهريان آن است كه در پايان تعطيلات و روز طبيعت ماهي قرمز خود را در منابع آبي استان رها مي كنند كه به شدت توصيه مي شود به خاطر احترام به طبيعت و حفاظت از آبزيان در منابع طبيعي    از اين كار پرهيز شود و رهاسازي اين ماهيان در محل‌هايي كه با نظر سازمان حفاظت محيط زيست استان و  شهرداري مشخص مي شود صورت پذيرد. محيط زيست امانت آيندگان است در دست ما، در حفاظت از آن بايد كوشا باشيم و شرايط نگهداري ماهي قرمز محبوب خود را با كمك و آگاهي متخصصان فراهم نماييم.

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)