امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403 بروزرسانی:1403/01/30

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

9:47 AM 1399/10/08 تعداد بازدید: 183

روز جمعه پنجم دي ماه سال جاري جلسه اي در محل كارگاه سد هواسان سرپل ذهاب با حضور آقاي دكترحيدري نماينده محترم مردم شريف سرپل ذهاب گيلانغرب و قصرشيرين در مجلس شوراي اسلامي و آقاي فرزادي پور فرماندارمحترم و آقاي نورايي معاون محترم فرماندار بهمراه جمعي از مديران كل دستگاههاي اجرايي استان و مديران شهرستاني پيرامون مسايل و مشكلات و  موانع توليد پروژه هاي اولويت دار شهرستان و نيز ارايه راهكارها و پيشنهادات فني و كارشناسي به جهت رفع موانع توليد و تسريع در فرايند توسعه و ساماندهي فعاليتهاي زير بنايي ، اجرايي و عمراني با جذب اعتبارات و تسهيلات كم بهره برگزار گرديد .
  در اين جلسه مهندس افضلي مديركل شيلات استان به تشريح پروژه هاي آبزي پروري شهرستان سرپل ذهاب پرداخت و در خصوص سابقه فعاليت شيلات در اين شهرستان بهمراه توسعه و ساماندهي برنامه هاي آبزي پروري كه از سال ۹۴ به بعد بطور جدي انجام گرفته ،  بطور اختصار مواردي را مطرح نمود.
از جمله راه اندازي پروژه هاي اقتصاد مقاومتي و زود بازده  1- پرورش ماهي در قفس 2- صيد و صيادي در درياچه سد    مخزني غير شرب شهداي گمنام سرپل ذهاب كه با انجام مطالعات امكان سنجي و اخذ مجوزهاي فعاليت و بهره برداري توسط شركت طرف قرارداد ( شركت آبزي اكسير كوثر)  با شركت آب منطقه اي استان ، قرارداد پنج ساله به نيت توليد آبزيان با استفاده از تكنيك هاي  نوين پرورش ماهي در قفس منعقد گرديده تا در راستاي فرهنگ سازي مصرف آبزيان و تحقق شعار ماهي غذاي سلامتي ، موجب كاهش بيماري هاي قلبي و عروقي شده و افزايش توليدات و ايجاد اشتغال را در شهرستان محقق سازند .
  توسعه پرورش ماهي در سد شهداي گمنام كه از سيصد تن در سال ۹۵ به ششصد تن در سال ۹۹ افزايش يافته نشانگر توانمندي و پتانسيل بالاي شهرستان مي باشد .
  مهندس افضلي در پايان گزارش خود اعلام داشت پيش بيني توليدات آبزيان در سال جاري ۹۹ كه در پايان سال داريم نزديك ميشويم به ميزان ۱۲۳۰ تن برآورد شده  كه نسبت به سالهاي نه چندان دور در  اوايل دهه ۹۰ بطور ۱۰۰٪ پيشرفت فيزيكي داشته است.
خوشبختانه وجود منابع آبهاي داخلي شهرستان اراضي مستعد در حاشيه آن  و همچنين وجود سدهاي مخزني غير شرب و اراضي پاياب درياچه سدها از يك طرف  و مهمتر  اراضي بسيار مناسب در مجاورت سامانه گرمسيري در حوزه شهرستان سرپل ذهاب موجب خواهد شد تا در آينده نزديك شهرستان سرپل ذهاب  بعنوان قطب توليدات ماهيان خاوياري و گرمابي و سردابي غرب كشور  مطرح گردد.
    همچنين علاوه بر توليد و توسعه و  اشتغال ، توسعه صادرات محصولات شيلاتي نيز به لحاظ نزديكي پروژه هاي آبزي پروري با مرز رسمي پرويز خان دور از انتظار نيست.
شايان ذكر است توسعه آبزي پروري در گونه ها و گرايشهاي  الف ) ماهيان خاوياري با ارزش غذايي و ارزش اقتصادي بالا .ب) ميگوي آب شيرين و ماهيان زينتي . ج ) ماهيان گرمابي و ماهيان سردابي.
در وهله اول نيازمند وجود مناطق مستعد و شرايط آب و هوايي و اقليم مناسب بوده كه از هر لحاظ شهرستان سرپل ذهاب مستعد آنست و اما در وهله دوم نيازمند و منوط به افزايش سهميه اعتبارات ابلاغي عمراني و تخصيص ۱۰۰ درصدي براي تكميل پروژه هاي نيمه تمام و مستمر و همچنين ايجاد رديف اعتباري براي پروژه هاي جديد و كلان  به جهت ايجاد زير ساختها  تا به بهره برداري رساندن آنها در راستاي افزايش توليد و ايجاد اشتغال و توسعه پايدار مي باشد .


فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)